Vodskov-Uggerhalne

  • Rutebeskrivelse
  • Bedømmelse af stien
  • Vodskov-Østervrå jernbane
  • Links
  • Kort over stien
  • Længde

    4.9 km

    Vejbelægning

    Løsgrus, Asfalt, Jord

    Faciliteter

    Ingen

    Skiltning

    Ingen

    Bilfri

    3/4 af Smørblomstvej
    Attrupvej-Uggerhalne
    I alt ca. 50% bilfri rute.

    Rutebeskrivelse:

    Vend tilbage til toppen af siden.

    En naturskøn, historisk rute, som overvejende forløber på den tidligere Vodskov-Østervraa jernbanes tracé. Skønheden er dog kun tiltænkt de indviede, idet Vodskov-Uggerhalne ruten kandiderer til titlen som Danmarks bedst skjulte banesti. Ruten synes imidlertid at være flittigt brugt af lokalbefolkningen, da det er svært at undgå at støde på vandrere, løbere og cyklister på en tur på Vodskov-Uggerhalne banesti.


    Smuk udsigt, Hammer bakker, mellem Attrupvej og Uggerhalne.

    Desværre er denne rute ikke en del af det officielle stinet og derfor ikke skiltet.

    Fra Aalborg kommer man ind i Vodskov via landevej 180, der også er national cykelrute 3.

    Ved Smørblomstvej drejes til højre - i modsat retning af national cykelrute 3, som i mange år har lidt under dårlig skiltning og vedligeholdelse og pt. kun kan anbefales til vandring og lokalt træningsbrug. Der er dog konkrete planer om en istandsættelse af ruten, så den igen bliver egnet til cykelturisme.

    Efter ca. 100m. drejes til venstre fortsat ad Smørblomstvej, der herfra ligger på den gamle jernbanes tracé de næste 700m.


    Vodskov tidligere station og sporareal. Her er der i dag rekreativt område.

    Vodskov station havde et meget omfattende sporareal, da den både var endestation for Vodskov-Østervrå banen, men også lå på FFJ strækningen fra Aalborg til Sæby og Frederikshavn.

    For enden af Smørblomstvej ligger banens gamle remise på venstre hånd. Tracéen fortsætter ca. 200m., men kan ikke befares. I stedet drejes til højre ad Grønningen og efter ca. 200m. til venstre ad Vodskovvej.


    På vejen kan man være heldig at møde nogle af beboerne.

    Grusvejen følges ca. 600m., hvorefter der drejes til til højre ad landevej 180, som følges ca. 900m. frem til Attrupvej, hvor der drejes til venstre.


    Attrupvej. Mellem anden gadelygte på venstre hånd og det røde hus på højre hånd, starter skovstien.

    Attrupvej ligger på den gamle banetracé, som følges herfra helt til Uggerhalne. Efter 170m. starter skovstien. Vær særligt opmærksom her da netop overgangen fra Attrupvej 10 til skovstien let kan overses. Alternativt kan man fortsætte ad Attrupvej og dreje til højre ad skovstien lige før Botilbud Attruphøj på Attrupvej 15. Herefter venter en smuk naturoplevelse på sti/grusvej.


    Banestien umiddelbart efter overgangen fra Attrupvej.

    Lige før den gamle station i Uggerhalne slutter banestien, her drejes til venstre ad sti og efter ca. 50m. til højre ad en sti over en lille jordvold for at komme ud af skoven. Efter 150m. ender stien ud i Ledvej. Her Uggerhalne station på højre hånd. For at komme ud på den nationale cykelrute 3 igen, drejes til venstre ad Ledvej og ved enden til højre ad Grindstedvej.


    Uggerhalne station er i dag privatbolig.

    Bedømmelse af stien

    Vend tilbage til toppen af siden.

    Er man historisk interesseret eller jernbaneentusiast bør man starte ved Smørblomstvej som tidligere beskrevet og vist på kortet. Her passerer man den interessante og arkitektonisk smukke tidligere remise, som nu er ombygget til bolig. Mellem remisen og Attrupvej er banestien hhv. ikke farbar eller pløjet op og man følger vejene vist på kortet nederst på siden.


    Vodskov remise anno 2011. Privatbolig.


    © Erik V. Pedersen. Se mere på evp.dk.

    Vodskov remise anno 1965. Vodskov-Østervrå banen er nedlagt på dette tidspunkt. Sporet er Sæbybanens, der nedlagdes i 1968.
    Billedet stammer fra Erik V. Pedersens tur til det nordjyske, for på cykel at finde resterne af Vodskov-Østervrå banen, der på daværende tidspunkt havde været nedlagt i 15 år. Nærværende sides forfatter begav sig på en lignende ekspedition 46 år senere og har gentaget den nogle gange siden.

    Er man mest til naturskønhed, kan man nøjes med at vandre eller cykle fra Attrupvej, Vodskov til Uggerhalne.

    Turen er velegnet til vandring, løb og cykling med MTB. Nogle steder er stien smal og ujævn bl.a. pga. opskydende trærødder og der er også stedvist gener fra lavthængende grene og brændenælder.

    Ruten har stort potentiale på mange måder og kunne være en 5 stjernet rute såfremt den blev "opgraderet".

    Omgivelser:

    Stiens kvalitet:

    Vodskov-Østervrå jernbane

    Vend tilbage til toppen af siden.

    Vodskov-Østervrå jernbane blev nedlagt 1950 og havde i sin 26 årige levetid kun sparsom trafik, grundet tyndt befolket opland, samt en dårlig linjeføring, hvor flere af stationerne lå langt fra de byer, de skulle betjene. Før århundredets begyndelse voksede mange byer op omkring øde placerede stationer, men ved banens anlæggelse i 1924 var denne tankegang forældet, hvilket understreges af, at der kun opstod vækst ved Klokkerholm station. Bjørnholm, Røgelhede og Mylund stationer ligger den dag i dag helt øde i landskabet og vidner om en fejlslagen strategi.

    I Vodskov var der forbindelse til Aalborg og Sæby - en bane, der nedlagdes i 1968. Dele af denne bane er også bevaret som stier.


    Hentet med tilladelse fra Erik V. Pedersen side evp.dk.

    Uggerhalne station formentlig fra indvielsen 1924 (Danmarks Jernbaner - Alex Kappels Forlag - 1935).

    Banens linieføring fra Vodskov til Uggerhalne fremgår af ovenstående kort fra 1945. (Kortet kræver Flashplayer.)

    Udover Vodskov-Uggerhalne stien, er der mulighed for vandring, løb og MTB-cykling på afsnittet Frederikshvile-Hjallerup. Derudover forløber en del af landevejen mellem Hjallerup og Kirkholt, samt de sidste 3 km. til Østervrå på banens tidligere tracé, men er mere for rutinerede cyklister end f.eks. børnefamilier, da der både er en del tung og hurtigt kørende trafik på den forholdsvist smalle vej. De sidste par kilometer frem til Østervrå er der dog separat cykelsti. Mellem Mylund og Villestrup er der et 1 km langt stykke grusvej egnet til vandring på banens tracé. Ligeledes er der en vandresti mellem Kirkholt og Mylund på 1.7 km.

    Links

    Vend tilbage til toppen af siden.

  • Erik V. Pedersens side om Vodsov-Østervrå banen.
  • Flere Railtrails.dk billeder fra stien.

  • Se mere om naturområdet Hammer Bakker på Projekt Hammer Bakker.
  • Kort over Vodskov-Uggerhalne banesti incl. GPS-data

    Vend tilbage til toppen af siden.

    Nedenfor ses ruten Vodskov-Uggerhalne. Den er opmålt med GPS. (Kræver Flashplayer)

    Designskabelon hentet fra free website templates.